خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 آموزش  نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی نظم فضايي شهرهاي تاريخي ايران

   تعدادبرگ:    قیمت:  تومان     تعدادمشاهده  0


پاورپوینت بررسی نظم فضايي شهرهاي تاريخي ايران

تاریخ ایجاد 21/05/2018 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 30 اسلاید با فرمت PPT   قیمت: 8000 تومان     تعدادمشاهده  6  


پاورپوینت بررسی نظم فضايي شهرهاي تاريخي ايران
 
بخشی از مطلب
ساختار شهرهاي تاريخي ايران که در اين پژوهش بررسي شده. نشان مي دهد که محيط شکل گيري اين شهر ها موجب پيدايش ويژگي هاي مشترکي شده است دو علت عمده را ميتوان براي اينم امر در نظر گرفت . يکي سر ساختار فرهنگی، اجتماعي و اقتصادي در جامعه اسلامي و ديگر شرايط نظم دهنده آب و هوايي در اقليم گرم و خشک ايران ترکيب کالبدي- فضايي عوامل شکل دهنده بدين صورت پديدار شده است:
1-مجموعه شهر2.مرکز شهر شامل بازار و مسجد جامع. 3-محلات شهر.4. مراکز محلا5.برخي فضاهاي شهر شامل گذرهاي اصلي . ميدانها ، تکيه ها و حسينيه ها .6.ارگ شهر. 
1- مجموعة شهر: مجموعة شهر با اندازه مطلوب، داراي مقياس و قابل دسترسي و قابل درک بوده، اين مجموعه همچنين با اجزايي به صورت کل در هم تنيده، محصور با ديوار و برج و بارو و دروازه ها، با کوچه پسکوچه هاي باريک و ارتباط تنگاتنگ داراي ساختاري فشرده بوده است. 
2-مرکز شهر: ساختاري مرتبط الاجزاء ، کلي هماهنگ ، ترکيبي يکپارچه همراه با فراواني عناصر عمومي در مواردي شامل مسجد جامع، مدارس علوم ديني امامزاده ها، ميدانها و بازار شهر مرکب از راسته ها با عناصر عملکردي گوناگون مانند تيمچه ها ، سراها ، کاروانسرها قيصر يدها، کارگاهها و حمامها بوده است.
3- محلات: اجزايي از ساختار کلي شهر، به گونه اي ادغام در کل شهر سکئنتگاه فقير و غني و محل صاحبان پيشه ها ي گوناگون و برخي اقليتهاي مذهبي بوده است. 
4- مراکز محلات: شامل مسجد و بازارچه و ميدانچه و حسينيه و عناصر ديگري در مقياس محلات که هر چند به خودي به خود ارزش معماري خاصي نداشته اند . اما در اتحاد با ساير اجزاء مجموعه هايي مطلوب بوده اند . مراکز محلات مانند مرکز شهر بودند ، منتها در يک مقياس کوچکتر اين مراکز عموماً داراي يک ميدان يا چند مسجد در اطراف آن ، يک حسينيه سر پوشيده و يا سرباز، يک يا چند مغازه جهت بر آورد مايحتاج اهالي در جنب و يا مجاور ميدان ، يک حمام و گاهي هم در محلات بزرگتر آب انبار، مدرسه و کاروانسرا بوده اند. مراکز محلات محل ديوارها و رد و بدل کردن انبار بوده است. 
و معمولاً  اهالي در آنجا اوقاتي از روز خود را جهت تهيه آب، اداي فرايض مذهبي ، ابتياع مايحتاج روزانه و يا بحث و گفتگو با ديگران مي گذراندند. مراکز محلات از طريق گذرها به يکديگر متصل بودند. بعضي از اين گذرها در امتداد کل شهر گسترده بودند و ارتباط مراکز محلات را با مرکز شهر و دروازه هاي خروجي  تامين مي کردند. عرض اين گذرهاي بين محله اي بنا به موقعيت کم و زياد مي شد. در محلهاي که وسعت فضايي محدود بوده اين گذرها بسيار باريک مي شدند، و تنها فضا براي عبور حد اکثر دو چهار پا بوده است و برعکس در مکانهايي که از اهميت برخوردار بوده مانند مراکز محلات و يا مقابل مساجد، آب انبار و يا ساير ابنيه مهم، عرض اين گذرها زياد مي شده و به صورت  ميدان و ميدانچه در مي آمده است. در نقاطي که گذر به بازارچه محله مي رسد معمولاً چند طاق روي آن زده مي شده . لذا گذرها باعث پيوستگي و اتصال فضاهاي شهري بودند و با تغييراتي که در بدنه گذر بوجود مي امده، خبر از اهميت مکني آن نقطه مي داده . مفهوم هماهنگي و گوناگون در مقياس انساني و براي عابر پياده در سطح شهر را در اين گذر ها  مي توان مشاهده نمود. اين گذرها با وجود دارا بودن انسجام ؛ از لحاظ فرم، رنگ و نوع مصالح ، از تنوع کافي نيز برخوردار بودند و براي هر عابر پياده مي توانسته بسيار جالب و دلپذير باشند. مشخصات هر قسمتي از گذر، عابر را مطلع از خصوصيات آنجا مي ساخته، امري که متاسفانه در معابر امروزي وجود ندارد. امروزه سمبلهاي هويت محله اي تغيير کرده و مراکز محلات و گذرها جاي خود را به ميدانها و خيابانهاي عريض اتومبيل رو داده و فعاليتها نيز به کنار اين خيابانها کشيده شده است. 
5. فضاهاي ارتباط دهنده: مشتمل بر گذرهاي اصلي، ميدانها، تکيه ها و حسينيه ها.
6. ارگ شهر: مرکز حکومتي، ديواني و اداري شهر
گوهر ساختار شهر مبتني بر وحدت شکلي بوده به گونه اي که ميان عناصر مجموعة شهر صورتي از پيوستگي و ارتباط فضايي وجود داشته و ترکيب منسجمي ايجاد مي کرده که مي توان آن را به صورت يک اصل بيان نمود:
ساختار کالبدي شهرهاي تاريخي ايران بر پيوند فضايي ميان عناصر مجموعة :1 مرکز شهر و 2) مراکز محلات از طريق يک رشته فضاها و عناصر ارتباط دهنده :2) گذرهاي اصلي و 3) ميدانها، استوار است. اين ساختار چنان که نقشه ها و تصاوير تحليلي شهر ها نشان مي دهد به ويژه از اوايل قرن حاضر به تدريج تغيير کرده ، انسجام و ارتباط ميان عناصر از بين رفته . مفهوم زندگي محله اي دگرگون شده و فضاها و فعاليتها تغيير کرده است . تنها نمونه اي که هنوز مي توان اين نظم را تا حدودي در بخش تاريخي آن ديد شهر يزد است و در اين فصل تصوير خلاصه شده اي از آن آورده شده است. 
و......


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت بررسی نظم فضايي ,شهرهاي تاريخي ايران ,ساختار شهرهاي تاريخي ايران : ,مجموعه شهر ,مرکز شهر ,بازار و مسجد جامع ,محلات شهر ,مراکز محلا ,برخي فضاهاي شهر , گذرهاي اصلي ,ميدانها ، تکيه ها و حسينيه ها ,ارگ شهر. ,مجموعة شهر ,مجموعة شهر ,اندازه مطلوب، ,
مقالات مرتبط در این دسته

کلمات کلیدی مرتبط:

   


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
Copyright © 2013 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد توسط فراداک