خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 آموزش  نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: دانلود,پاورپوینت بررسی حس مکان و تاثیرات آن در شهرسازی,pptx

   تعدادبرگ:    قیمت:  تومان     تعدادمشاهده  0


دانلود,پاورپوینت بررسی حس مکان و تاثیرات آن در شهرسازی,pptx

تاریخ ایجاد 21/07/1398 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 35   قیمت: 9000 تومان     تعدادمشاهده  1  


دانلود,پاورپوینت بررسی حس مکان و تاثیرات آن در شهرسازی,pptx
 
بخشی از مطلب  
 
حس مکان در عصر بی مکانی
"مکان" در واقع فضایی کالبدی است که انسان در آن حضور یابد. به عبارت دیگر، ترکیب انسان با فضا مکان می آفریند که می توان آن را در سه گروه؛ خصوصی، نیمه عمومی و عمومی دسته بندی نمود. خانه درواقع یک مکان خصوصی و دربردارنده شخصی ترین قلمروی هر فرد است. مراکز واحد همسایگی، مراکز محلات، حیاط ها و فضاهای باز مجتمع های مسکونی ازجمله نمونه های مکان های نیمه عمومی هستند و کلیه فضاهای باز شهری، میدان ها، پارک ها و پاساژها و... مکان های عمومی را شکل می دهند که محل بروز زندگی اجتماعی و تعاملات افراد مختلف جامعه با یکدیگر هستند.
در این میان، هر فرد متناسب با ویژگیهای فرهنگی، اجتماعی، روحی و ذهنی خود می تواند نسبت به یک مکان حسی خوشایند، نامطلوب و یا خنثی داشته باشد. امری که کاملا وابسته به خصوصیات فردی بوده و بنابراین از شخصی به شخص دیگر متفاوت خواهد بود. از این رو، حس مکان (Sense of Place) پدیده ای روان- فیزیکی بوده که برداشت ها، خاطرات و روحیات فردی کاملا بر آن اثرگذار می باشد.
افراد وقتی وارد یک فضا یا یک مکان می شوند حسی به انها دست می دهد.این حس ممکن است شادی غم ترس و.. باشد که با توجه به تجربه ی اشخاص متفاوت  است .این حس بگونه ای است که فرد هر بار وارد ان فضا می شود همان حس به او دست می دهد .گاهی یک حس از یک مکان برای اکثر مردم که از یک فضا مواجه می شوند یکسان است که می توان از ان به عنوان حس جمعی یاد کرد که بیشترین تاثیر را در شناخت قبل از طراحی محیط دارد. 
حس مکان به نقل از پروفسور جان لنگ
حس مکان به نقل از پروفسور جان لنگ چیزی نیست که تنها منتقدان ان را مطلوب بدانند افراد  عادی نیز وقتی جایی که با ان سابقه ی اشنایی دارند دستخوش  تغییر شود اغلب به خاطر از دست دادن هویت احساس نارحتی می کنند.این تنها  در نتیجه (شوک    نو بودن )نیست .یک حس ریشه دار است که می گوید انچه ساخته شده بیجا است .حس (مال ما بودن) را برای مردم ندارد.هر مکانی دارای یک حس مکان است .این  واژه حس مکان دو جنبه دارد یکی جامعه شناسی و دیگری روانشناسی.
حس مکان شخص
اولی به حس مکان شخص یا حس جامعه ای شخص در یک واحد  اجتماعی بزرگتر مربوط می شود و دومی  به حس تعلق به یک منطقه و یک فرهنگ منطقه ای ارتباط پیدا می کند. در طراحی شهری اولی به تصورات ذهنی از شکل شهر معانی ای که القا می کند یعنی ارزش های وابسته به انها مربوط می شود و دومی به سلامت اکولوژی و فرهنگی شکل شهر با شرایط اقلیمی و فرهنگی محل ارتباط دارد.
حس  مکان :ان حسی که فرد از قرار گرفتن در مکان دارد و بدست می اورد را گویند که در افراد از یک مکان متفاوت است.جامعه بر اساس یک حس مشترکی که نسبتت به یک مکان پیدا می کند نسبت به کیفیت محیطی مکان قضاوت می کند و بر مبنای همان ویژگی قابلیت زندگی و مکان را در خود می سنجد.حس مکان محور فهم  طراحی شهریاست طراح باید خواسته های مردم را کشف کرده و  حس مکان را بدست اورد تا قادر به طراحی شود.
 
از سویی دیگر، بدیهی است که افراد نمی توانند نسبت به جایی که آن را هرگز ندیده و یا آنچنان که باید از نزدیک آن را لمس نکرده و در آن حاضر نشده اند، حس مکان داشته باشند. به عبارت دیگر، شناخت کافی از یک مکان و درگیر شدن در فعالیتهای مرتبط با آن، شرط اولیه ایجاد حس مکان است. طبیعی است که در صورت خوشایند بودن این حس افراد سعی می کنند که تا جای ممکن مراتب حضور خود را به هر بهانه افزایش و در حالت ناخوشایند بودن، کاهش دهند. با این پیش فرض می توان نتیجه گرفت که فضاهای شهری که از یک حجم زیاد حضور شهروندان برخوردار هستند چنانچه واجد الزامات کارکردی و کاربری های جاذب و عمده شهری نباشند، به یقین دارای ویژگیهای ایجاد کننده یک "حس مکان مطلوب" برای اکثریت افراد جامعه بوده اند.
نظریه مکان سوم
اما در آستانه هزاره سوم و دوران پیشرفت های سریع فناوری و گسترش ارتباطات مجازی و شبکه های اطلاع رسانی مکان کالبدی با چالش های جدی و در عین حال چشم اندازهای جدیدی روبرو گردیده است. برخی از صاحبنظران را عقیده بر آن است که مکان فیزیکی اهمیت پیشین خود را از دست داده و فضاهای مجازی در حال جایگزینی آن هستند و در نقطه مقابل گروهی از نظریه پردازان بر افزایش نقش عملکردی فضاهای شهری تاکید دارند. ازجمله این افراد اولدنبرگ است که با طرح نظریه موسوم به "مکان سوم" توجه به عرصه های عمومی شهر درجهت گسترش تعاملات اجتماعی و ارتباطات چهره به چهره در هنگامه ای که فضاهای کار و سکونت (مکان اول و دوم) در حال یکی شدن هستند را ضروری بر می شمارد.
اهمیت حضور در مکان
البته واقعیت ها حاکی از آن است که علی رغم برخی از پیش بینی های حداکثرگرا با توسعه ارتباطات مجازی، تعاملات اجتماعی و تبادلات سنتی اهمیت خود را از دست نداده است. چنانچه آمارهای موجود موید افزایش روزافزون تعداد سفرها در مقیاس های مختلف شهری تا بین المللی است و علی رغم برقراری امکان انجام کار از راه دور در بسیاری از فضاهای اداری کماکان بر حضور فیزیکی افراد و در کنار هم بودن آنها جهت افزایش بهره وری تاکید می گردد.  به عبارت دیگر، گرچه با ظهور فناوریهای جدید شکل و مقیاس ارتباطات و حضور فیزیکی افراد تغییر نموده است اما نه تنها از اهمیت حضور در مکان شهری کاسته نگردیده بلکه روز به روز در حال افزایش است.  
با توجه به موارد فوق، به نظر می رسد که بویژه در کشوری همچون ایران که در مرحله گذار از یک نظام شهرسازی سنتی به مدرن است، ساماندهی مکان های شهری بعنوان عرصه های عمومی و قلمروهای اجتماعی که امکان افزایش تعامل افراد مختلف جامعه را با یکدیگر و درنتیجه کاهش تضادها و برخوردهای غیرمتمدنانه را فراهم می آورد، از اهمیتی دوچندان برخوردار می باشد.
تعاریف دکتر بهزادفر از حس مکان  
 این تعاریف دکتر بهزادفر از حس مکان  بود. 
و اما تعاریف دیگر:
حس مکان مجموعه‌ای از حکایت‌ها و روایت‌های فردی و جمعی است که توام با مکان رخ می‌دهد. (فلاحت، ۱۳۸۵) در پدیدارشناختی مکان، تجربه اصلی‌ترین رکن در ادراک است. یکی از نقش‌های مهم معماری تحقق عینی حس مکان است، به گونه‌ای که از طریق چنین حسی، فضای انتزاعی به مکانی ملموس تبدیل شود و شخصیت خود را به دست آورد. (فلاحت، ۱۳۸۵) به نظر توان Yi-Fu Tuan ، اصالت (ریشه‌داری) به معنای احساس بودن در موطن به شکلی ناآگاهانه است. در چنین شرایطی، بین شخص و مکان فاصله‌ای نیست و شخص جزیی از مکان است؛ در حالی که حس مکان بیانگر نوعی فاصله بین شخص و مکان  است و به شخص امکان می‌دهد تا مکان را درک و ارزیابی کند
 


کلمات کلیدی مرتبط:
حس مکان و تاثیرات آن در شهرسازی ,pptx ,دانلود,پاورپوینت بررسی حس مکان و تاثیرات آن در شهرسازی,pptx ,بخشی از مطلب , ,حس مکان در عصر بی مکانی ,"مکان" در واقع فضایی کالبدی است که انسان در آن حضور یابد. به عبارت دیگر، ترکیب انسان با فضا مکان می آفریند که می توان آن را در سه گروه؛ خصوصی، نیمه عمومی و ع,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود,پاورپوینت بررسی مفهوم حس مکان در معماری و شهرسازی,pptx
دانلود,پاورپوینت بررسی نقش سبزراه در منظر شهری,pptx
دانلود,پاورپوینت بررسی تحلیل فضای شهری محله جلفا شهر اصفهان,pptx
دانلود,پاورپوینت بررسی نقش فضاهای عمومی در افزایش حس تعلق به محله نمونه موردی محله قبا و گلستان شرقی,pptx
دانلود,پاورپوینت بررسی اجزای مخفی دره سلیکونی,pptx
دانلود,پاورپوینت بررسی محله اختیاریه منطقه 3تهران ,pptx
دانلود,پاورپوینت بررسی شهرنشینی در جهان سوم و تنگناهای آن,pptx
دانلود,پاورپوینت بررسی شهر پرتراكم و توسعه پايدار شهري,pptx
دانلود,پاورپوینت بررسی تحلیل فضای شهری پارک دانشجو تهران,pptx
دانلود,پاورپوینت بررسی شناخت فضای شهری محله راسته کوچه شهر تبریز,pptx
دانلود,پاورپوینت بررسی پیامدهای اجتماعی و فرهنگی تابلوهای شهری بر محیط,pptx
پاورپوینت بررسي تاب‌آوری شهر در برابر بحران
پاورپوینت بررسي و تحلیل مدل‌های حمل‌ونقل شهری
دانلود,پاورپوینت بررسی نقش کاربری ها در جذب و تولید سفر شهری,pptx
پاورپوینت بررسي تاثیر نورپردازی در سیمای شهر
دانلود,پاورپوینت بررسی حمل و نقل و ترافیک شهر ارومیه,pptx
دانلود,پاورپوینت بررسی نقش مبلمان شهري در هويت و سيماي شهری,pptx
دانلود,پاورپوینت بررسی مباني طراحي شهري,pptx
پاورپوینت بررسي تاثیر آلودگی بصری و اثرات آن بر طراحی شهری
پاورپوینت بررسي و تحلیل پارک چمران کرج ، بزرگترین پارک کرج در استان البرز

کلمات کلیدی مرتبط:

   


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
Copyright © 2013 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد توسط فراداک